Sposoby podróżowania – tak różnorodne, jak i my którzy dokonujemy ich wyboru …

Sposoby podróżowania są tak różnorodne, jak i my, którzy dokonujemy ich wyboru. Jedno, co nas podróżników łaczy, jest takie samo. Dla nas życie to podróże, a podróże to życie. Nie ma znaczenia, czy są one małe, czy duże, bliskie, czy też dalekie. Jak to Ryszard Kapuściński pięknie ubrał w słowa:

„Istnieje coś takiego, jak zarażenie podróżą i jest to rodzaj choroby nieuleczalnej.”

Każdy kto czuje się podróżnikiem doskonale zrozumie znaczenie tych słów.

Podróżowanie towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Jego powody były różne na przestrzeni wieków, ale zawsze towarzyszyło im jedno przeświadczenie, czyli dotarcie do celu mniej lub bardziej określonego. Można owszem wędrować bez niego, ale większość z nas podróżuje jednak dokądś, choć też i z kimś, a nawet w głąb siebie. Przemieszczając się z miejsca na miejsce, z kraju do kraju, z kontynentu na kontynent, dookoła świata, czy też nawet w przestrzeń kosmiczną wykorzystujemy różne sposoby podróżowania.

Polska

Sri Lanka

Himalaje, Nepal

Życie moje i mojego męża, a wcześniej też i synka obfitowało w podróże. Zarówno te małe, jak i bardzo duże. Sposoby podróżowania zależały od naszych możliwości i ograniczeń, jak i też z chęci dopasowania ich do naszego stylu życia, czy też potrzeb. W nieco inny sposób podróżowaliśmy przed choroba Adasia, inaczej kiedy nasz synek przestał chodzić, a jeszcze inaczej, gdy zostaliśmy już sami, po tym jak nasz Aniołek odszedł z naszego wspólnego ziemskiego życia. Adaś był doskonałym przykładem na to, że podróżować można zawsze, jeśli się tego tylko chce.

Jantar, Polska

Sri Lanka

Tuliszków, Polska

Katar

Bieszczady, Polska

Gdańsk, Polska

W przestworzach

Problemy z chodzeniem, używanie wózka manualnego, czy też elektrycznego, a nawet skutera, nie są żadną przeszkodą. Środki pomocnicze trzeba tylko przetransportować, aby mogły spełniać swoją funkcję. W tym pomocne są wykorzystywane przez nas różne sposoby podróżowania, czyli samochody, samoloty pociągi, promy i co tam ktoś sobie jeszcze wymyśli. Adaś podróżował z nami już podczas ciąży, więc nic dziwnego, że tak mu zostało i w późniejszym okresie. Dzięki temu, pomimo krótkiego życia, odwiedził wiele interesujących miejsc od gór, poprzez jeziora, lasy, pustynie, aż po morza i oceany. Spełniał w tym czasie, co bardzo ważne, także swoje marzenia.

Tajlandia

Tak, jak wspomniałam we wstępie, sposoby podróżowania są tak różnorodne, jak i my sami. W dużej mierze ich wybór zależy od naszych preferencji, tego, co lubimy i jak spędzamy czas w podróży. Jedni bowiem korzystają ze zorganizowanych form podróżowania, a inni wolą robić to samodzielnie. My należymy do tych drugich. Nie będę tutaj poruszać dość popularnej polemiki na temat tego, kto jest podróżnikiem, a kto turystą. Według mnie turystą się bywa, a podróżnikiem się jest. Sposoby podróżowania wybieramy biorąc pod uwagę także nasze możliwości np.: finansowe, fizyczne ale też i umiejętności oraz stopień ponoszenia ryzyka związanego z podróżowaniem.

Australia

Szwecja

My w naszym życiu podróżniczym wykorzystywaliśmy różne sposoby podróżowania. Zaczynaliśmy po prostu od chodzenia, spacerowania i trekkingów, czyli wykorzystując własne nogi. Po zakupie rowerów bardzo często korzystaliśmy także z nich. Nastepnie pojawiły się pociągi, samochody, małe statki, rowery wodne, kajaki, czy też ponton. Z kolei w życiu naszego synka wózek manualny, wózki elektryczne, czy też skutery. Pierwsza, choć wymuszona przez chorobę Adasia, podróż samolotem pojawiła się znacznie później.

Tajlandia i Laos – granica

W dalszym naszym życiu sposoby podróżowania byłu już bardzo różnorodne. Pojawiły się bowiem poza samolotami dalekorejsowymi ich maleńkie odpowiedniki do których nie jeden człowiek być może nawet by nie wsiadł, ba do głowy by mu to nie przyszło, sądząc po komentarzach otoczenia, kiedy wracaliśmy z naszych podróży. Z form latających korzystaliśmy często. Bardzo interesujące były na przykład loty helikopterem, czy też wodolotem. Jednak sposoby podróżowania to nie tylko latanie. To także bardzo lubiane przez nas kamperowanie. Jakże cudne wspomnienia mamy z nim związane. Cały czas uważam, że jest to jedna z najlepszych form podróżowania.

Francja

Polska Szwecja – Morze Bałtyckie

Filipiny

Szwecja

Przez kilka lat pobytu w Azji często wykorzystywaliśmy w naszych podróżach nasz motocykl, a także inne wypożyczone w miejscach, które chcieliśmy poznać. Motocykle nie tylo jeździły po drogach, dróżkach i bezdrożach. Niekiedy były transportowane pociągiem, a innym razem pływały promami, ale też mini łódkami. Nierzadko dużym aktem odwagi było korzystanie z nich. Jednej takiej przygody w Laosie nie zapomnimy do końca życia. 🙂 Inne sposoby podróżowania, które wykorzystywaliśmy to jachty, motorówki, kolejki linowe, tuk-tuki i songthaew, skutery, rakiety snieżne, łódki typu łupinka, ale tez zip-line, liany, a nawet miotły. 🙂

Katar

Filipiny

Wietnam

Obecnie, odkąd mieszkamy w Szwecji, nasze wybory nieco się zmieniły. Środki podróżowania, które nam towarzyszą w naszych podróżach małych i dużych to  poza własnymi nogami nasz mały samochód terenowy, ponton, łódka, a także kamper. Jak widać ulegają one zmianom na przestrzeni czasu. Dostosowujemy je także do tego, co tu i teraz, gdyż czasy dla podróżujących już od jakiegoś momentu uległy zmianie z powodu covid-19. Jednak to nie przeszkadza nam w podróżowaniu i zwiedzaniu naszej okolicy i ościennych regionów. Lubimy siebie i swoje wzajemne towarzystwo, wiec izolacja nie jest dla nas problemem. Choć sposoby podróżowania sie nieco zmieniły odkąd wyjechaliśmy z Azji to nasze uwielbienie podróży nie. Cieszymy się pięknem natury, która nas otacza i korzystamy z jej uroków.

Australia

Morze Bałtyckie – Polska Szwecja

Sposoby podróżowania mogą być bardzo różne. My doświadczyliśmy wielu z nich. Jedne bardziej fascynujące od drugich. A Ty jakie sposoby podróżowania wykorzystujesz najczęściej, a jakie okazjonalnie? Niezależnie od odpowiedzi, myślę, że podróże sprawiają Ci mnóstwo radości, nierzadko pozostawiajac bez słów i są tym bez czego nie możesz się obyć. A może się mylę? 🙂

Gdy raz połknie sie podróżniczego bakcyla, nie ma antidotum.

Wiem, że będę szczęśliwie zainfekowany do końca moich dni.

Michael Palin

P.S. Wiecej cytatów o podrózach znajdziesz we wpisie: https://www.zycieipodroze.pl/2018/02/28/podroze-cytaty-wybrane/