Mittåkläppen – przepiękna i niezwykła góra …

Mittåkläppen to przepiękna i niezwykła góra otoczona wyjątkową aurą. Cudnie malownicza i wdzięczna. Nawet wysokość ma wyjątkową. Mierzy bowiem 1212 m n.p.m., co dodaje jej jeszcze dodatkowej magii, choć chyba wcale jej nie potrzebuje. Sama w sobie jest urocza i niezwykła. Ten kształt, bajkowe kolory i widoki zapierające dech w piersiach. Jakże miło było wędrować, aby gościć na szczycie magicznej Mittåkläppen. To niezwykłe móc podziwiać ją, jak i całą okolicę rozpościerającą się dookoła.

Nasz zachwyt nie ma końca, tak bardzo nas urzekła. Ze szczytu Mittåkläppen, gdzie okiem sięgnąć, rozciagają się oszałamiające widoki na góry położone zarówno na terenie Szwecji, jak i Norwegii. W pogodny dzień możemy dostrzec szczyty oddalone 100-200 kilometrów stąd. Są pośród nich: Sylarna, Predikstolen, Helags, Hovärken, Anåfjället i Vigelfjällen. Widać nawet serduszko śniegu. Czyżby to jakiś znak? Często odkrywamy je będąc w górach, choć nie tylko. Na szczycie Mittåkläppen jest magicznie, niezwykle i wyjątkowo. Będąc tutaj można śmiało powiedzieć, że życie jest piękne, a w górach jeszcze piękniejsze.

Mittåkläppen znajduje się niedaleko Bruksvallarna, na terenie Funäsfjällen, które położone jest w zachodniej części Härjedalen. To przepiękna część Szwecji. Graniczy od południa z Dalarną, od zachodu z Norwegią, od północy z Jämtland oraz od wschodu z Medelpad i Hälsingland. Jako ciekawostkę dodam, że dawniej obszar ten należał do Norwegii. Częścią Szwecji stał się na mocy traktatu pokojowego zawartego w Brömsebro w 1645 roku. Stanowi teraz jeden z piękniejszych zakątków kraju w którym mieszkam.

Wracając   do przepięknej bohaterki dzisiejszego artykułu czyli Mittåkläppen nie da się nie zauważyć, że charakteryzuje się ona wyjątkowym kształtem. Sprawia on, że tej magicznej góry nie można pomylić z żadną inną. Niektórzy mówią i piszą, że przypomina ona płetwę rekina. Uruchamiając wyobraźnię można powiedzieć, że coś w tym chyba jest. Tak czy inaczej kształt Mittåkläppen jest cudny, a ona sama magiczna i zachwycająca.

Wyruszyliśmy z Djupdalsvallen, które jest małym gospodarstwem z letnim pastwiskiem cudnie przerobionym na miejsce odpoczynku dla odwiedzających Mittåkläppen. Po powrocie z wędrówki warto skosztować tutaj gofrów, czy też kanapki z lokalnymi przysmakami. Miejsce jest warte tego, aby spędzić w nim trochę czasu. Ma wyjątkowy klimat i panuje w nim wspaniała atmosfera, którą warto poczuć choć przez kilka chwil.

Trasa mierzy 2,5 kilometra w jedną stronę. Najpierw idziemy przez las, ale już za chwilę ukazuje sie nam ona w całej swojej pięknej okazałości. Magiczna Mittåkläppen, której uroku nie jedna góra może pozazdrościć. 🙂 Wędrówka mija nam radośnie, ale jakże może być inaczej w tak cudnym otoczeniu. Mittåkläppen i kraina w której jest położona onieśmielają widokami. Natura potrafi stworzyć niezwykłe cuda. Pozostawia nas bez słów i dopiero później pozwala wspólnie cieszyć się tą chwilą.

Dotarliśmy na szczyt Mittåkläppen będąc wciąż pod ogromnym wrażeniem tej pięknej góry. Spędziliśmy tam sporo czasu rozkoszując się najpierw magicznymi widokami. Następnie wybraliśmy miejsce ustronne, o co nie było trudno, i skosztowaliśmy posiłek, który rano przygotowaliśmy przed wyruszeniem w drogę. Zeszliśmy inną ścieżką, która  dopiero w późniejszym etapie łączyła się z tą uczęszczaną na ogół, którą wchodziliśmy.

Wciąż odwracając się w stronę Mittåkläppen, aby jeszcze choć chwilę na nią popatrzeć dotarliśmy do wcześniej wspomnianego Djupdalsvallen. Skosztowaliśmy tutejszych przysmaków. Wybór nie jest wielki, karta dań krótka, ale uważam, że wystarczająca zważywszy na położenie i okoliczności. Po opuszczeniu tego wyjątkowego miejsca udaliśmy się naszym kamperem w dalszą drogę pozostając wciąż pod ogromnym wrażeniem przepięknej i niezwykłej góry Mittåkläppen.